»

Ahad, Februari 05, 2012

Bila rasa geram...maka jadilah 'Grrrrr!!!!'


Assalamualaikum...


Cuti panjang 9 hari masih lagi berbaki 2 hari. Masih belum puas rasanya merehatkan badan dan otak dari penat bekerja. Sungguh tenang di kampung, bersama keluarga. Terapi jiwa. Hati mula rasa malasnya nak balik KL, malasnya nak melalui hari-hari sibuk, kalut dengan bebanan & tekanan kerja. Hari yang padat dengan urusan dunia sampai kadangkala leka untuk isikan tabung bekalan akhirat. Astaghfirullahal'azim.


Hmm...dan juga tekanan dari perangai manusia yang pelbagai. Di pejabat. Di dot dot? No comment. Sabar je la kan? Kadang aku pun tak tahu, kenapa perlu aku fikirkan sangat cakap2 orang di belakang. Tak kuasa diri nak puaskan hati semua orang, tak kuasa diri nak melayan kehendak semua.


Bebanan masalah, masing2 yang tanggung. Masalah kita berbeza. Cuba kamu rasa apa aku rasa, dan jangan mengomel itu ini bila kamu rasa pahitnya. Tapi jika kamu nak mengomel lepas rasa apa yang aku rasa, aku takkan tempelak kamu balik dengan kata2 yang boleh buat 'makan dalam'. Aku tempelak dalam hati je..haha. Jaga hati orang dengan kata2 kita wahai sahabat semua. Lidah tu tajam, bila2 masa boleh buat orang terasa, tak pasal2 berdosa pulak. Ok, aku pesan pada diri sendiri sebenarnya.


Apa yang aku tahu, "Kita takkan merasai apa yang orang rasa, kita takkan faham masalah orang selagi kita sendiri tak merasa beban itu, jadi berhenti untuk menghakimi dan menjatuhkan hukuman".


Life is too short to stress yourself with people who don't even deserve to be an issue in your life.


Aku terbaca ayat di atas kat Twitter, baru aku sedar balik. Ah...sudahlah kusutkan lagi bebanan otak dengan orang2 yang 'sebegitu'. Maafkan dan cuba jangan ambil pusing dengan orang2 sebegitu..ye dok?


Hiasan semata!



nota takde kaki:
Jaga lidah, jaga mulut jangan sampai menyakitkan hati sesama saudara. Okbai!
*bebelan memotivasikan diri sendiri*

2 ulasan:

  1. tak best kalau stress kan diri dgn benda2 yg tak perlu...

    BalasPadam