»

Selasa, Oktober 23, 2012

Betulkan niat, semuanya kerana Allah swt


Assalamualaikum..

 Mau kongsi sesuatu yang boleh kita ambil iktibar.... :)


Di riwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, "Ada 3 golongan manusia yang ditanya terlebih dulu pada Hari Kiamat..."


PERTAMA
Mereka yang terpelajar (alim ulama), ditanya tentang apa yang diperbuat dengan ilmunya. Ulama itu menjawab: "Ya Tuhanku, siang dan malam hamba berusaha menyebarkan kebaikan, maka Allah dan malaikat Nya berkata: "Anda berdusta, niat anda hanya ingin dipuja dan dipuji oleh kebanyakan ummat sebagai orang alim dengan panggolan yang megah."


KEDUA
Yang kaya pula ditanya tentang kekayaannya. Jawab mereka: "Siang dan malam hamba memberikan sedekah. Allah dan malaikat Nya berkata: "Anda memberikan keterangan yang tidak benar, perbuatan anda hanya untuk menunjuk-nunjuk, agar disebut orang dermawan."


KETIGA
Mereka yang mati syahid, ditanya tentang perbuatannya dalam peperangan, para syuhada itu menjawab: "Ya Allah, Tuhan yang memerintahkan kepada hamba untuk melakukan jihad, hamba patuh dan taat perintah Tuhan maka hamba bertempur di medan jihad. Allah dan malaikat Nya berkata: "Anda bohong, perbuatan anda disertai tujuan untuk bersorak-sorai mencapai kemenangan agar disebut sebagai pahlawan gagah berani."

Kata Abu Hurairah: "Setelah Nabi SAW mengucapkan khutbahnya, Baginda berkata: Ketiga-tiga golongan manusia yang seperti di atas itu didahulukan dan dilemparkan ke neraka."

Demikianlah, Allah memberikan perumpamaan daripada golongan manusia di atas. Mereka yang tetap konsisten menjaga kualiti ibadah dalam keadaan apa  pun, maka baginya kenikmatan yang tiada putusnya.





Nota takde kaki:
Pentingnya niat yang ikhlas "Lillahi ta'ala" kan? Kadang kita ambil mudah dalam soal niat. Wallahu'alam...moga kita jadi yang lebih baik :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan