»

Jumaat, Mac 30, 2012

Tidak ada daya dan kekuatan kecuali kekuatan Allah.


Seperti kebiasaan hari-hari bekerja, "kerja banyak yang tak pernah habis". Alhamdulillah, minggu stress dengan seseorang yang perengus tak kena tempat dan masa tamat di situ hendaknya.


Bekerja dengan seorang bank manager yang dulunya aku panggil singa betina lagi aman dari bekerja dengan seorang perempuan perengus. Paling bagus, dia yang aku anggap garang selama ini lagi tinggi perikemanusiaannya.


Mungkin berkat doa emak, atau kakak2. Tak sanggup tengok keadaan aku kata mereka. Risau dengar cerita aku di pejabat kata emak.


Terbeban dengan kerja dunia. Terbeban dengan perangai manusia. Dukacita dan letih dengan semua dugaan itu. Sampai masa aku kongsikan dengan emak.


Pesan emak, lazimi lidah dan hati dengan Hauqalah. Sebelum kerja, semasa kerja, biasakan diri dengan melafazkan Hauqalah. Sesibuk mana dengan kerja, sampai tak tertanggung penatnya, sampai tak tertanggung rasa tekanan itu, Hauqalah jangan lupa. "Mintalah dengan Dia".


Rasulullah SAW bersabda : “Siapa yang mengucapkan La Haula Wala Quwwata illa billahil 'aliyyil 'azim, maka ia akan menjadi ubat kepada 99 penyakit. Yang paling ringan adalah kebimbangan”. (Hadis Riwayat Tabrani)


Nota takde kaki:
Tidak ada daya dan kekuatan kecuali kekuatan Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan