»

Isnin, Julai 12, 2010

Anak Ayam Berebut Makanan

Siapa anak ayam?
Kami lah. Aku. Dan mereka2 yang hingin sangat nak kolej *sebab boleh jimat wang*
Makanan tu?
Kolej la.Sebab kena rebut dulu baru dapat. Siapa cepat dia dapat~

Pagi2 lagi semangat, bangun pukul 4.30 pagi..tapi tidur balik. Pukul 5 baru bangun..wah, spain menang world cup. wahaha...dak tu sokong belanda.

Cerah tak cerah lagi..aku da tunggu bas u72 nak pergi kl sentral. Semangat yang amat nak dapat kolej, lagipun dah janji dengan ila. Dalam 6.45 dari taman desa sampai kl sentral lebih kurang kul 8 kot..hehe, tak tengok jam la pulak masa tu.

Nak ke shah alam, tunggu la u80. Punya lah lama tunggu...20-25 minit kot,rasa lama sangat2 sebab keliling aku masa tu ramai laki2 yang tak dikenali. Cuak2...tapi maintain cool~, ngee. Dalam 7.30 pagi baru naik bas. Sejam berdiri dalam bas hari ini, memang rasa lenguh. Biasanya dulu2 kalau naik u80, sempat lah duduk2 jap..hari ni lain pulak jadinya.

Sampai seksyen 2 dah pukul 8.30. Oho..ila dengan amal belum siap. Ok, tunggu jela kan? Ntah pukul berapa baru la dapat ke melati. Nasib baik, masa menunggu tu ada jugak sorang akak nie nak melayan aku berborak. Kira tak rasa boring sangat tunggu. Haha..

Panjang sangat mengarutnya. Pendek cerita, aku dapat KOLEJ MELATI!!! Alhamdulillah~

Itupun selepas kena tunggu sampai pukul 2, kena berebut! First come, first serve kata makcik ofis melati.

Punya lah ramai budak2 yang tunggu nak rebut kolej masa aku pergi depan ofis. Dalam 50 orang mungkin. Tup2...ada dak mana cakap selain duit yuran kolej, kena sedia gambar passport. Aisey, pagi tadi aku dengar duit je. Mana la ada gambar... punah, hancusss lebuss semua harapan nak dapat kolej. *gambar passport orang lain boleh pulak aku simpan*

Tapi, bak kata ila. Aini takpe, selalu je murah rezeki. Emm...iye? Ntahla...rezeki kot petang nie. Masa orang lain sibuk2 berebut borang kolej macam anak2 ayam kebulur berebut makanan, aku jadi anak ayam baik,tak rebut pun..hihi. Aku ambil borang yang ada orang tinggalkan kat lantai, pastu bagi selebihnya kat orang lain yang tak mahir berebut macam aku nie..ngee. Masa tu ila ntah ke mana rebut borang pun aku tak tahu.

Lepas dapat borang, aku tengok ada 8-9 orang masuk ofis melati, aku dengan BLURnya pun masuk gak..hehe. Oh...dan2 masa tu jugak dah nampak kunci2 bilik kolej. Mata dah bersinar-sinar dan berpinar-pinar. ^^v

Masa tu, memang kalut malut depan ofis melati. Orang belakang tolak2 aku masa tengah beratur tu, lagak macam banduan berebut nak keluar dari penjara pule...wahaha. Jenguk2 ila, langsung tak nampak dia. Rupanya dia nun jauh ke belakang. Emm..bukan rezeki dia petang nie.

Bila masuk bilik aku *dapat kat ground floor*, rasa macam budak baru first time duduk kolej pulak. Teringat masa sem 1 dahulu kala..haha. Wahaha...syoknya kalo ada tqa si dandelionia, yma dengan cikin. Rinduuu sangat~




**************
Fikir sejenak, kalau lah syurga memang kita nampak depan mata...mesti kita berebut-rebut nak masuk syurga kan? Tapi disebabkan kita tak nampak, kita hanya mampu berdoa agar dapat menghuni syurga, tanpa melakukan amal ibadah secukup sebagai tiket ke sana. Mungkin kita akan sedaya-upaya melakukan apa sahaja, walaupun terpaksa berebut sesuatu di dunia ini, asalkan dapat apa dihajati...kenapa pula kita tidak merebut peluang untuk tiket ke syurga?
Wallahualam~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan