»

Selasa, Januari 04, 2011

Sihat @ Sakit? Bersyukurkah aku?


Kalau kita diberi 2 pilihan, antara SIHAT dan SAKIT....wajiblah semua pilih SIHAT. Kan2? Siapa tak nak sihat, bila sihat, tiada halangan melakukan apa jua perkara baik yang halal mahupun haram (bagi yang berkenaan saja). Bila sihat, kita boleh ke sana sini dengan perasaan gembira, takde nak stress fikirkan pasal masalah kesihatan, takde nak menderita sakit, takde nak pakai banyak banyak duit untuk ubat-ubatan takpun bayar bil rawatan. Pendek kata, besar sungguh nilai sihat tu.


Apa makna sihat bagi kita? Apa makna sihat kalau nikmat itu tidak dihargai? Kita sendiri ada jawapannya.


Kita selalu berdoa diberi kesihatan yang baik sepanjang masa. Tapi kita sendiri tak berusaha untuk jaga dan kekalkan nikmat sihat yang Allah bagi selama ni. Betul ke tak? Ada orang cakap, "Kalau Allah da nak bagi sakit, jaga macam mana pun, sakit jugak". Betul jugak kan? Kalau sudah ditakdirkan kita ada penyakit kronik ke penyakit tak kronik ke, yang sihat boleh tiba-tiba ditimpa sakit kan? Memang kita tak boleh lari dari ketentuan Allah, tapi kalau kita fikir balik, bila kita bersyukur dengan nikmat sihat yang kita dapat ni, maka kita perlu bertanggungjawab jaga kesihatan sendiri. Banyak masalah kesihatan berpunca dari gaya hidup sendiri, amalan pemakanan kita. Maknanya kalau kita ni orang yang bersyukur, nikmat sihat itu perlu dijaga.


Kenapa perlu sihat?


Kenapa Allah bagi kita sihat? Paling utama sebenarnya kita perlu ingat balik apa tujuan Allah ciptakan kita. Bila sihat, hati pun tak susah...lagi banyak masa untuk buat apa yang Allah suruh. Tapi kita ni selalunya mudah lupakan dan jauh dari Allah bila sihat.


Bila dekat dengan Allah?
Bila ditimpa kesusahan. Bila sakit sudah datang menggantikan nikmat sihat!

Dan kenapa perlu sakit?
Masa ni la kita mula mencari kembali Allah swt. Yang selama ni memang selalu ingat Allah, bila sakit bertambah-tambah la dia mengingati Allah. Yang selama ni jarang sekali ingat Allah, maka dia akan mula kembali mencari mana tuhannnya.

Hikmah diuji dengan sakit, barulah sedar akan nikmat sihat yang kita sia-siakan.
Hikmah diuji dengan sakit, barulah sedar terlalu banyak dosa kepadaNya.
Himah diuji dengan sakit, barulah kita sedar, ada juga yang mengambil berat akan kita.


Siapa nak sakit? Saya tak mau. Kamu?


Bila kita rasa ada sesuatu tak kena pada diri, senang kata...kita rasa kita sedang sakit dan ada penyakit kronik, perasaan pun turut bercelaru, bimbang, takut, sedih...semuanya bercampur. Pernah tak kamu rasa begitu? Hoo...saya kadang2 pun begitu T_T


Serius, perasaan takut sakit tu membunuh kekuatan diri sebenarnya. Sampai satu tahap saya pernah pendamkan rasa takut dan susah hati tu sorang diri, dan hanya berdoa sampai menangis2 benda2 macam tu tak terjadi. Pernah rasa nak kongsi ketakutan tu dengan seseorang, tapi bila saya dengar suara dia...saya hanya mampu menangis dan buat dia tertanya-tanya kenapa saya sedih dengan tiba2. Sebab saya fikir, "Kalau aku betul2 ada penyakit ni, apa yang aku janji selama ni kat dia takkan sempat aku tunaikan dan dia akan betul2 sedih". Sangat susah hati kan bila ia libatkan soal hidup dan mati?


*Panjang pulak entri, kang merapu pulak.*


Sihat atau sakit? Bila sihat bersyukurlah. Bila sakit, itu tanda Allah mahu manghapuskan dosa dan menguji iman hambaNya, maka bersabarlah.


Nota takde kaki:
Kekuatan muncul bila berkongsi masalah dengan umi. Alhamdulillah, hati kembali lega dengan pengesahan doktor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan