»

Isnin, April 04, 2011

Masa depan dunia VS Masa depan akhirat



Sering kita mengeluh memikirkan masa depan kita. Pening dan resah memikirkan dan merancang masa depan. Dalam doa, kita mohon masa depan yang cerah untuk diri kita, laluan yang mudah dan rezeki yang melimpah ruah untuk masa depan yang terjamin.


Banyak persoalan terlahir dalam diri, yang berkaitan dengan masa depan. Siapa aku nanti? Seorang yang berkerjaya mantap, kewangan kukuh, berkedudukan, ada nama? Di mana aku esok lusa? Apartment mewah, banglo 3 tingkat, berkereta mewah, percutian mewah luar negara, atau hanya di pondok usang?


Siapa aku dalam masa 5 tahun, 10 tahun, 20 tahun akan datang? Bagaimana kalau aku tolak peluang ini, dan tunggu peluang besar yang lagi menarik? Semuanya kesenangan dan nikmat dunia yang kita idamkan bila saatnya merencana dan memikirkan masa depan


Bila bercakap pasal masa depan, satu je dalam kepala kita. Masa depan dunia. Betul?


Tanpa kita sedar, kita tidak terlalu serius memikirkan masa depan yang lebih penting. Masa depan akhirat. Kita sibuk merencanakan masa depan dunia, tapi kita tinggalkan perancangan masa depan akhirat kita.


gambar: sumber



Padahal kita tahu, tujuan penciptaan kita. Padahal kita tahu, ke mana arah kita selepas dunia ini. Kita manusia yang tak bersyukur? Kita hidup dalam kerugian?


Masa depan dunia vs masa depan akhirat


Rasanya kita sudah tahu bezakan mana yang lagi utama. Cuma sebab kita masih lagi sibuk dengan urusan dunia, jadi kita tidak 'nampak' keuntungan untuk merancang masa depan akhirat. Dunia ladang akhirat. Ye, kita akui kebenaran kata-kata itu. Tapi amalan kita kadangkala tidak menambahkan saham bekalan kita untuk masa depan akhirat.


Hakikatnya, kita dapat kumpul saham untuk masa depan akhirat kita dengan melakukan sekecil-kecil kebaikan yang adakalanya kita langsung tak nampak kesan kebaikan itu untuk masa depan akhirat. Contoh?


Pergi sekolah/kolej/universiti, kerana tidak mahu kalah dengan tuntutan dunia pekerjaan :Masa depan dunia. Pergi sekolah/kolej/universiti seikhlasnya, kerana mahu menuntut ilmu yang memanfaatkan dunia akhirat :Masa depan akhirat.


Pergi kerja, curi tulang, rasuah masa tidak dipeduli, asal cukup bulan gaji masuk, kipas sana sini asal cepat naik pangkat @ gaji :Masa depan dunia. Pergi kerja, rajin dan amanah, tak rasuah masa sebab tahu kerja itu satu amanah :Masa depan akhirat.


Ada blog, update kisah peribadi kita sehari-hari, ribuan yang datang membaca, blog jadi popular, trafik kencang, untung duit nuffnang buat bekal kahwin: Masa depan dunia. Ada blog, update entry sedikit 'bijak + buat pembaca bermuhasabah diri', ada yang membaca dapat pula kesedaran dan perlahan berubah menjadi yang lebih baik: Masa depan akhirat.


Banyak lagi benda yang kadangkala orang tak nampak pun kebaikan kita lakukan, tapi sekecil-kecil kebaikan itu moga-moga membawa lebih banyak kebaikan dan bekalan saham untuk masa depan akhirat kita, insyaallah.


Nota takde kaki:
Untuk saya, untuk awak. Sama2 kita renungkan. =)

1 ulasan:

  1. mungkin orang ragu-ragu hesitate nak tulis pasal masa depan akhirat
    takut orang kecam atau kurang yakin dengan ilmu yang Allah bagi..

    pernah dengar ceramah ustaz Azhar Idrus,
    dia cakap,
    kalau kita dalam rumah, duk cari rumah, kan pelik.
    kalau kita dalam dunia, duk cari dunia, lagi pelik, cari akhirat lah..
    lebih kurang macam tu lah isi ustaz.. :D

    BalasPadam