»

Khamis, Ogos 12, 2010

Pesanan ringkas di bulan Ramadhan


Sempena bulan Ramadhan...malas nak cakap tulis banyak2. Hanya pesanan ringkas jeee.



Mata kena lah jaga. Jangan tengok benda2 maksiat. Jangan tengok benda2 tak elok. Kalau boleh tu, kalau keluar rumah...tundukkan je pandangan tuh. Pastu, kalau tengok tv ke...jangan la pergi tengok cerita2 yang akan mengurangkan pahala puasa kita. kalau ternampak gak benda2 yang tak elok tuk mata kita, cepat2 tutup mata (seperti gambar diatas) atau cepat2 la larikan pandangan anda itu. Pendek kata, jaga lah mata dan pandangan kita. Sebenarnya, bukan khusus tuk bulan Ramadhan je...bulan2 lain pun kena jaga pandangan mata kita. Ok?


Mulut pun kena jaga. Kerana mulut badan pun binasa, kerana mulut jugak lah kurangnya pahala puasa (macam pantun 2 kerat lak). Jauhi diri anda dari bercakap sesuatu yang sia2. Jauhi diri anda dari mengumpat, mengata dan memfitnah. Biasanya, bulan Ramadhan la bulan yang menjadikan kita sebagai seorang yang amat pendiam...kan2? Perbanyakkan zikrullah, tadarus al-quran, baca al-ma'thurat ke..kan elok tu. Tambah pahala sendiri. *Entah dapat khatamkan al-quran lagi ke tak puasa kali ni..insyaallah, kita sama2 berusaha!*


Telinga...jangan lupa telinga juga kenalah dijaga dari dengar fitnah ke, orang mengumpat ke. Dengar muzik2 yang melalaikan pun, tak payah la k! Bukan ape, takut kurang pahala nanti. Saya pun penggemar muzik, tapi bulan puasa...berhenti kejap dari dengar lagu2 hiburan tak salah kan? Kalau nak dengar orang tadarus al-quran ke, dengar zikir2 ke, dengar ceramah agama...itu semestinya terbaik lah kan.


Kaki. Langkah lah kemana saja anda mahu, tapi ingat...jangan biarkan kaki anda melangkah ke tempat2 yang tak sepatutnya terutamanya di bulan Ramadhan. Kalau pergi surau ke, masjid ke...ok la kan. Jangan pergi salah tempat sudah...ok?


Sila jaga tangan anda dari melakukan dosa di bulan Ramadhan. Oh..hmm, tangan pun susah kita jaga kan terutamanya bila bulan2 lain. Tapi, apa kata kita berubah pada bulan Ramadhan ni, hormati Ramadhan. Insyaallah perubahan yang baik semasa Ramadhan akan berkekalan tak kira bulan2 lain.


Hati. Hati la paling susah nak kita jaga kan? Kadang2 akal pun kita tolak ke tepi bila hati dan nafsu dah merajai diri. Mudahnya hati dipengaruhi syaitan menyebabkan yang baik pun kita sanggup campak ke tepi kerana ikutkan hati yang sudah dipengaruhi syaitan. Tu yang bahayanya hati kalau tuan punya badan tak pandai nak jaga anugerah Allah swt yang satu nie. Jadi, sempena Ramadhan yang mulia nie...meh2 kita sama2 bersihkan hati, sucikan hati sendiri...renovate hati kita yang kotor, gelap dan kelam tu. Wajah kalau cantik kacak, memang mudah mendapat pujian dari manusia. Tapi hati kalau tak bersih, gelap dan penuh dengan dosa...Allah swt pun tak sayang. Hati kalau bersih, maka akan terpantul lah ia pada keperibadian kita, dan juga pada amalan kita seharian.


*********
Ingin berbicara tentang orang berpuasa tapi tidak solat semasa Ramadhan. Mungkin di lain entry..=)

Saya bukannya bijak agama. Saya juga bukanlah alim ulama. Ilmu agama saya sampai saya mati pun belum mampu saya pelajari dan dalami semua. Tapi saya hanya mahu ingatkan diri sendiri dan orang lain juga. Saya tak mampu tegur dengan lidah sendiri, cukuplah jika saya mampu menjadikan blog ini sebagai cara untuk saya meingatkan diri sendiri dan sesiapa yang membacanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan