»

Isnin, Ogos 16, 2010

PUASA tapi TAK SOLAT??

Salam..

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.."
(Al-Baqarah : 183)

Alhamdulillah, dah masuk 6 hari kita puasa. Kejap benar je dah nak sampai seminggu pun. Tak lama lagi cukup la sebulan, pastu raya!! Macam seronok nau raye ye?

Sebelum nie terasa nak tulis pasal orang yang pandai PUASA tapi TAK SOLAT. Kes berat nie. Sembahyang fardhu 5 waktu tak buat, tapi puasa. Kenapa2? Ke sebab masih lagi teringat mak dia cakap masa dia kecik2 dulu.

"Adik, kalau adik tak puasa cukup nanti tak boleh raya".

Oh...bukan sebab tu kot. Kalau dah baligh, dah besar panjang mesti boleh pikir kata2 mak dia dulu2 hanyalah sekadar kata2 semangat untuk anak2 belajar berpuasa.

Kalau lah mak cakap,
"Adik, kalau adik tak puasa cukup DAN tak sembahyang cukup 5 kali sehari tak boleh raya", mesti ramai bila dah besar puasa penuh, sembahyang tak payah cakap la kan. Sebab wajib sembahyang hari2, tak perlu tunggu Ramadhan je.

Kadang2 terdetik kat hati nie, terpikir sejenak 2 jenak. "Kenapa orang nie tak sembahyang ye? Puasa boleh je buat." Kalau bab puasa, terutamanya menu2 berbuka...punyalah semangat pergi borong makanan dan minuman kat bazar Ramadhan, sampai kadang2 membazir macam tu je. Tak masuk bab persiapan raya lagi, sebelum Ramadhan lagi baju dah siap beli 2,3 pasang. Tapi bab sembahyang, haisy....T_T

Rasanya semua orang Islam tahu, solat tu tiang agama. Wajib! Kalau puasa yang wajib kita tunaikan sebulan dalam setahun, takkan la solat fardhu 5 waktu tak nak buat?

Ok2..cuba untuk consider. Kalau bulan2 lain tak solat, harap2 sangat orang macam nie dapat hidayah untuk berubah ke arah kebaikan terutamanya di bulan Ramadhan nie. Kalau selama nie rasa berat, malas je nak sembahyang, rasanya teramatlah molek untuk mulakan hijrah diri itu sekarang!! (macam tegas benar nak ade tanda seru lak)

"Dan dirikanlah olehmu solat kerana sesungguhnya solat itu dapat mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar"
(Al-Ankabut : 45)

Tak terfikir ke diorang2 yang tak puasa nie,
"Puasa aku nie sah ke?
Pahala puasa aku dikira Allah swt ke tak sebab aku sengaja tinggalkan sembahyang?
Aku boleh puasa tapi kenapa aku tak sembahyang?
Aku nie kebal sangat ke tak takut Allah?".

Takkan la orang yang puasa tapi tak sembahyang nie hanya berpuasa sebab malu kalau orang tahu tak puasa, tapi kenapalah dia tak sedar bab dia tak sembahyang? Kalau orang lain puasa, kita puasa. Tapi kenapa kalau orang lain sembahyang kita taknak ikut pulak?

Kita tahu puasa itu wajib, maka kita laksanakan. Kita juga tahu sembahyang itu wajib tapi kenapa kita tidak laksanakan?

Kalau tanya budak2 kecik sekolah tadika pun tahu sembahyang wajib buat 5 kali sehari. Takkan tak belajar fardhu ain masa sekolah rendah dulu? Takkan mak ayah tak didik suruh sembahyang? Ke pura2 tak ingat nak sembahyang? Sejak bila pulak sembahyang tu terkeluar dari Rukun Islam?

Sekali lagi, harap sangat2 orang macam nie terbuka hatinya untuk berubah. Mana yang wajib, buat. Jadikan Ramadhan tilik tolak untuk berubah.

**********

Seperti biasa, saya bukannya baik sangat. Ilmu agama pun tak cukup lagi. Ada yang saya mampu tegur guna lidah, tapi banyak yang saya tak mampu tegur dengan cara begitu. Jadi disinilah tempatnya. Blog nie pun lambat-laun takkan di'private'kan lagi, sesiapa yang jumpa blog nie, mungkin baca entry ini. Mungkin ada yang terasa dengan entry ini, mungkin tidak.
Yang pastinya, saling menegur. Saya salah, kamu tegur. Kamu salah, saya tegur. =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan