»

Isnin, Ogos 23, 2010

Tips Membina Hati Bahagia

Salam..

Tetibe hari nie rasa macam nak bukak slot motivasi percuma dan bagi tips je. Tips ape? Tips membina hati bahagia. Gempak punye nama tips...hoho. Macam diri sendiri bahagia sangat nak bagi2 tips nie, lagak macam motivator pulak tu. Tapi..yup, saya bersyukur dan bahagia dengan hidup sekarang. Kalau ada orang yang tak bahagia, meh sini nak kongsi sikit. Tak payah nak sombong2 tak nak bace pule ye =P

1) Bahagia bermula dari dalam hati dan diri sendiri. Jadi kalau mahu bahagia, sila bersihkan hati ye.

2) Bersyukur dengan apa yang anda miliki.

3) Sila jangan dengki2 atau nak cemburu2 kalau tengok orang lain lagi bahagia dari anda! Kesian orang tu tak bersalah langsung kamu nak dengki2 kat dia.

4) Sila muhasabah diri sendiri. Kenapa orang lain bahagia tapi tidak aku? Mesti ada mana2 skru yang longgar kat hati sebab tu susah sangat nak rasa bahagia pastu mulalah jiwa kacau.

5) Jangan terlalu mengharap sangat orang lain bahagiakan anda. Kan saya sudah cakap awal2 tadi kebahagiaan bermula dari diri sendiri. So, pehe dop nie?

6) Berdoa lah selalu untuk miliki kebahagiaan yang anda mahukan.

7) Ingatlah kebahagiaan itu bukan benda yang kekal. Jadi sila redha kalau Allah swt nak uji kita bila mana Dia menarik nikmat bahagia itu sekejap dari anda.

8) Senyum sokmo! Be Happy!!


Saya mau happy2 selalu =)


********


Insyaallah, setakat nie itu sahaja yang saya fikir cara2 membina hati bahagia.

Yang penting, tak perlu nak cemburukan kebahagiaan orang lain. Sudahlah hati sendiri tidak bahagia, nanti makin parah bila asyik tengok orang lain bahagia tetapi tidak diri sendiri. Ubati hati sendiri. Muhasabah diri sendiri. Nak bahagia, mula dari dalam diri. Kalau diri sendiri tak bahagia, bagaimana mahu lihat orang lain bahagia bersama kita?
Renung-renungkan dan selamat beramal =)

2 ulasan: